Benzín E10
Benzín E10 obsahuje 10 % bioetanolu a 90 % benzínu. Tato biosložka se do benzínu přimíchává z důvodu nižší produkce emisí C02 a také z důvodu nižší spotřeby neobnovitelných zdrojů ropy.
Benzín E10, který nahrazuje benzín E5 s 5 % biolihu, bude uvedený na trh v České republice začátkem roku 2024. Objevují se dotazy, zdali budou stroje s tímto typem paliva schopny bez problému pracovat. Prohlášení značek STIHL a HONDA, které se k tématu již vyjádřily, najdete níže.
Použití paliva E10 je možné ve všech strojích STIHL, ať už jde o starší stroje s klasickými dvoutaktními motory či novější dvoutaktní motory s předvýplachem STIHL 2-Mix, případně čtyřtaktní motory STIHL 4Mix mazané mastnou směsí a nebo klasické čtyřtaktní motory jako jsou Loncin, Kohler nebo Briggs & Stratton. Všechny tyto karburátorové stroje jsou konstruovány tak, aby dokázaly pracovat s palivem s příměsí 10 % biolihu. Motory, které jsou vybaveny elektronicky řízeným karburátorem STIHL M-Tronic, anebo elektronicky řízeným vstřikováním paliva, bez problémů zvládnou obsah biolihu v palivu v rozmezí 25 % až 28 %. Z toho vyplývá, že není zapotřebí mít obavy ohledně funkčnosti strojů s tímto typem paliva. Pokud si nebudete jisti, jaké palivo můžete použít zrovna pro svůj stroj, tak všechny potřebné informace naleznete v návodu k použití.
Je třeba zmínit, že biolíh obsažený v benzínu je hygroskopický, což znamená, že na sebe váže vzdušnou vlhkost, a právě tato vlastnost může způsobit zvýšenou korozi kovových součástí palivového systému. Je tedy nutné vyhnout se delšímu skladovaní a dbát na informace uvedené v návodu k použití. Změny teplot a vzdušná vlhkost urychlují uvolňovaní těkavých složek benzínu, a vázání vzdušné vlhkosti na líh, což zapříčiní vznik kalů a usazenin, které se začnou hromadit na dně kanystru. Tímto způsobem může dojít až k úplnému oddělení biolihu od benzínu! Protřepání kanystru nebude mít žádný účinek, jelikož již nedojde ke spojení těchto dvou složek. Pokud takové palivo použijeme, může dojít k ucpání drobných otvorů karburátoru a jeho poškození, případně i k zadření motoru, protože toto palivo nebude mít dostatečné mazací schopnosti. Palivo doporučujeme skladovat v odpovídající nádobě, a ne déle než 30 dnů!
S tímto spojené je i správné zazimování stroje po sezoně, protože se stroj nebude používat několik měsíců. Je třeba brát zřetel na to, abychom z nádrže vylili veškeré palivo, stroj nastartovali a nechali ho běžet, dokud nespotřebuje zbytky paliva z palivových cest a karburátoru.
Motory HONDA jsou již dlouhé roky vyráběný v provedení, které je připravené pro používání paliv obsahujících 10% biosložky. Velmi zjednodušeně lze říci, že veškeré motory a originální výrobky Honda, vyrobené po roce 2000 jsou již plně uzpůsobené pro používání těchto paliv.
V případě, že máte obavy z používání standardního benzínu BA95 obsahujícího 10% biosložky, Honda doporučuje používání 100 oktanového paliva, které místo standardní biosložky – biolihu, používají ethyl-terc-butyl-ether, který má stejné funkční vlastnosti, ale nejedná se o standardní biolíh, který u špatně skladovaných paliv způsobuje problémy s palivovými soustavami motorů.